Saturday, August 18, 2007

احساس مؤلم






نصيحه منى لاى شخص انك ماتتعلقش باى انسان مهما كان مقدار حبه ليك و حبك ليه

واهميته عندك واهميتك عنده


-----------------------------



لان من الصعب على الانسان انه يترك شخص بيحبه او شئ بيحبه جدا انا مش بتكلم فى انك ماتثقش فى اللى قدامك وتبقى موسوس بقى وتقعد تقول لا مش هتعلق باى حد وكده لا انا بتكلم ان ماحدش عارف حياته لحد امتى ممكن فى لحظه الشخص ده يختفى من حياتك او العكس لاى ظروف


--------------------------


طبعا هو شئ مش سهل ويمكن يكون مستحيل لانها حاجه تلقائيه الواحد مايقدرش يعمل عليها كنترول بس بجد من الاحداث اللى شوفتها قدامى وانى قابلت ناس افكارها مختلفه كتير عنى يمكن 360 درجه لاقيت ان فى ناس ماتعرفش يعنى ايه انها تتعلق بحد وعمليين بطريقه تخنق لدرجة انهم شايفين الناس العاطفيه او اللى بتفكر بقلبها هبل وعبط ومايعتمدوش عليهم وزى ماتكون كائنات غريبه ملهاش حق تعيش فى حياتنا العمليه دى وان عندهم الحياه مش بتقف عند شخص او شئ لكن فى المصالح تقف اوى وتضرب تعظيم سلام




---------------------------






انا بس مش بتكلم على الاشخاص انا بتكلم على الاشياء بردو مانتعلقش بيها اوى يعنى نحاول ننوع فى


الاصدقاء اه اكيد كل واحد عنده صديق قريب من قلبه اوى انتيمه


عارف كل حاجه عنه


ومابيستريحش غير معاه بيفهمه من قبل مايتكلم وعارف هو بيفكر فى ايه دلوقتى


بس بردو لازم نكون صداقات تانيه وننوع فى اصدقائنا علشان


كل شئ بيتغير وكل يوم فى جديد


بس فى النهايه تبقى الذكرى سواء جميله او مؤلمه

_________


_________


____________


النصيحه دى من الصعب جدا انى اعمل بيها لكن بحاول علشان اكتشفت ان فى الدنيا دى لازم الواحد يعمل بيها علشان مايتعبش اكتر من كده




10 comments:

عاشقة الوطن said...

السلام عليكم

ازيك ياكيتى
ايوة كده هي ديه البوستات اللى اتعودنا منك عليها

بصي انا برضه معاكى فى الموضوع ده
ولازم نتعلم اننا منتعلقش بالشئ ده أكتر من الازم
اى حاجة مهما كانت هى ايه

الواحد لمما بيتعلق بحاجة بجد وبعدين يجى يبعد عنها او يفقدها بتكون صعبة
بتكون قاسية
عليكى وعلى اللى حواليكى

انا قبل كده كتبت بوست وقلت ان الواحد لازم يحط فى اعتباره وهو بيعمل اى حاجة ان نسبة فشلها اكبر من نسبة نجاحها
عشان الواحد ميتصدمش لو الحاجة ديه مكنتش زى ماانت متوقع

بيتهيألى برضه ان الارتباط بأشخاص معينة او أشياء معينة لازم نحط قدامنا ان الارتباط بالشئ ده ممكن يقشل
ليه لأ

ربنا يستر علينا كلنا

تحياتى على البوست اللى فى منتهى الروعة ياكيتى ياجميلة

Shreef said...

مش ممكن مش تقولوا يا جدعان عادت كيتي اخير للتدوين رجعتلنا علشان تكتب تاني بصي اعتبري التعليق ده اتنين في واحد يعني على بتاع العودة كمان لاني عايز اقولك طبعا ترجعي تكتبي تاني و متحطيش حواجز على اللي عايزه تكتبيه مع طبعا الحفاظ على حدود شخصية ممكن متشاركيش بيها لان الخصوصية ليها حدود لكن اللي اقصده ان التدوين ده ليكي تفضفضي بيه على رأيك و اللي انتي بس عايزه تكتبيه و حطي المقولة ديه في اعتبارك اللي انا الفتها اصلا "انا اكتب في مدونتي ما اريد انا ان اكتبه و ليس ما يريد ان يقرأه الناس" المقولة ديه ليها دلالة اتمنى تكوني فهمتي اقصد ايه؟؟..المهم اما عن موضوع البوست فدا موضوع مهم جدا جدا من النهاردة لبكرة الصبح لان في البداية كدا النصيحة الاولانيه ديه بالرغم من صحتها الا انها كارثة تخيلي كدا لما تتعلقي بشخص ما بالرغم من ادراكك ان هتفقدي الشخص في وقت من الاوقات بالرغم من تعلقك الشديد بيه الا انك لازم تختاري انك يا اما تجبري نفسك انك متعلقيش بالشخص ده او بالشيء ده تعلق شديد بسبب استحالة استمرار العلاقة اللي بتربطوا ببعض يا اما انك تختاري انك تقطعي علاقتك بالشخص ده لان انتي مدركة تمام الادراك ان هيكون هناك ما يحول دون استمرار العلاقة ديه مهما كانت هي ايه..مش عارف يمكن يكون الكلام مبهم حبتين بس انا عارف انا بتكلم على ايه لاني بتكلم بناءا على خبرات سابقة..الخبرات اسابقة ديه اللي خلتني لغاية اللحظة ديه عارف حدودي كويس و مقدرش اتخطاها و ديه زي ماقلت في حد ذاتها كارثة لانها ممكن تكون جارحة...بردو الكلام مبهم مش مشكلة بس للأسف مقدرش اوضح..لكن اللي اقدر اقوله اني كشخص شايف ان واحد من اللي قدروا يعملوا كنترول على نفسهم و يمنعوا نفسهم من انهم يتعلقوا مش بشيء لكن يمكن بشخص..بصي انا مش عارف اقول ايه بالظبط ردا على بعض النقط و ده مش لعدم القدرة و لكن اللي اتمناه انك تكوني مدركة تماما للي انتي كتبتيه ده لان صدقيني ممكن يهون كتير على الشخص...اتمنى اني كنت اقدر اكتب اكتر من كدا بس يكفيني ان وضحت نقطة معينة..بجد يا كيتي بوست رائع و موجه تمام التوجيه و كويس انك كتبتيه دلوقتي..سلام

حبيبة الرحمن said...

وعليكم السلام

انا تمام ياقمر ;)

انا طبعا عارفه انه بيبقى شئ صعب وقاسى ومؤلم جدا ده للناس العاديه مابالك للناس الحساسه بقى

وبعدين انتى بتقولى ان الواحد مفروض يحط نسبة فشل اى حاجه اكبر من نجاحها انا معاكى بس ده صعب ان انا اعمله فى علاقاتى مع الاشخاص او الاشياء لان الشئ ده تلقائى مش صفقه او موضوع عملى بس اقولك ايه بس والله نفسى وبتمنى اتغلب على المشكله دى عندى وبحاول

بس تصدقى ان المحاوله او ان انا انفذ النصيحه دى بالنسبه ليا متعبه اكتر من انا منفذهاش لانك بتحرمى نفسك مع مثلا انك تتكلمى مع انتيمتك فى كل حاجه علشان مش عايزه تتعلقى وخايفه من الظروف يعنى بتضايقى دلوقتى وبعدين لكن لما انا مانفذهاش بتضايق اه بس بعدين مش دلوقتى هو فلسفه غريبه

ادعيلى بجد ان اقدر اعمل كنترول فى الموضوع ده واعمل بنصيحتى وادعيلى كمان ان انا ابقى شديدة التعلق بربنا والقرأن والروحنيات دى لان بجد مفيش اجمل منها ودى الحاجه اللى دايمه واللى انا ضامنه وجدها واستمرارها وعمرها ماهتضيع منى ويارب انتى كمان يارودى ....اميييين

دايما منورالى البلوج يارودى ياقمر :)

حبيبة الرحمن said...

اهلااااا شريف :)

انا الحمد لله رجعت تانى اكتب بس انت بقى اللى شكلك كده نسيت المدونه بتاعتك تماما احنا مستنيين مواضيعك :)

كلامك تمام ميه الميه انا اكتب اه من غير خوف مع الحفاظ على خصوصياتى اللى ماينفعش كل حاجه فيها اكتبها لان كمان فى شئ مهم ممكن مايجيش فى بال ناس كتير انا من ضمن المواقف الشخصيه مواقف مع اشخاص تانيه وانا مش من حقى اكتب غير عنى بس حتى ولو هما داخلين فى جزء عايزه احكيه ماينفعش احكى اى حاجه ليها علاقه بيهم

وكل كلمه انت علقت بيها على الموضوع بتاع البوست بالنسبه ليا مش مبهمه لانى مدركاه تمام معرفش بقى اذاكان ادراكى وفهمى لتعليقك ده علشان حصلى الموقف ده كتير ولا علشان فعلا هو مش مبهم ..الله اعلم

والموقف اللى انت قولته فعلا صعب جدا يمكن شويه شبه كلامى اللى كتبته فى ردى على تعليق عاشقة الوطن الجزء بتاع فلسفه غريبه

النصيحه دى بتهون على الشخص اه لكن لو فعلا قدر يعملها وينفذها

وانا مبسوطه جدا انك من ضمن الاشخاص اللى قدرت تعمل كنترول على الموضوع ده لانه بيدينى امل انى ابقى كده

واتكلم وطول فى الكلام زى ماانت عايز لان دى مدونتكم

البوست ده رائع بتعليقاتكم وارائكم اللى فعلا كنت محتاجاها

منور ..سلام :)

حبيبة الرحمن said...

على فكره ياشريف انا مانستش التاج والله

بس ان شاء الله هرد على اسألته وهنزله قريب

الملاح التائه said...

التعلق بشئ أو بشخص بدرجة كبيرة
أولا شئ مش بارادتنا
ثانيا مش حاجه وحشه قوى يعني
لأن الإنسان من أكثر الكائنات الحية قدرة على التكيف
يعنى ممكن يعيش فى المناطق الإستوائيه
وممكن يعيش فى القطب الشمالي
ممكن يتعود على عادة معينه
والظروف تجبرة انه يتخلى عنها
فابيتخلى عنها
بيتعب شوية
بس بيقدر فى النهاية
والفيصل هنا
قوة الإرادة والقدرة على التحكم فى النفس
نصيحتك صعبة التحقق لأنها هاتحرم ناس من انهم يعيشو حياتهم بشكل طبيعي
والطبيعي اننا نتعلق ونندمج فى حاجات وبأشخاص بحكم العادة والقرب والحب برضه
لكن غير الطبيعي اننا نعمل كنترول على حياتنا وعلاقاتنا بالناس والأشياء
مدونتك رقيقة
وكلامك أرق
تقبلى تحيات الملاح
ودمتى رقيقة

حبيبة الرحمن said...

الملاح التائه

كلامك صح بس المشكله ان فى ناس مش عندها تحكم فى نفسها بشكل كبير زيى انا من الناس دى وهو ده اللى بيخلينى احب الناس بدرجه غبيه بكون عايزه اعرف كل حاجه عنهم وعايزه اسعدهم باى شكل وممكن الموضوع ده يضر الناس اللى انا بحبهم

يعنى انت رايك ان النصيحه دى مش صح وصعبه علشان ماينفعش ننفذها

بس لما الشخص يحس بمدى تعلقه بشخص او بشئ وظروف ما اجبرتك انك تتركه وخصوصا لما تكون الظروف دى كرامتك يعنى لاما تختار الشخص لاما كرامتك احساس بجد مؤلم

وقتها الشخص هيوقن ان النصيحه دى حلوه اوى وهتخلصك من اى احساس مؤلم زى ده

ولا ايه رايك؟؟

انا اللى تحياتى لرايك بصراحه وتعليقك اللى وضحلى حاجه مختلفه شويه عن اللى بقوله ودى شئ يهمنى

بجد انا بيعجينى تعليقك كل مره وشكرا على تعليقك ونورت المدونه ..ياريت تشرفنى بزيارتك وتعليقاتك دائما

تحياتى لك :)

Shreef said...

تعليقا بس على تعليق الاخ الملاح التائه انا اتفق معاك ان مش بارادتنا ان احنا نتعلق بشيء ما او بشخص ما لكن بارادتنا ان احنا نعمل كونترول او بلاش كونترول ديه لانها ممكن تكون غامضة ممكن حدود لان تخاف تتعلق بالشيء ده او بالشخص ده و يكون بالنسبة ليك بعيد المنال فعلشان كدا تضطر اسفا بالرغم من كرهك للفعل ده الا انك مضطر تتخلى عن عن التعلق الشديد لصعوبة تحصيله طبعا بسبب الظروف الي حواليك و بتفرض عليك كدا..دا بس اللي كنت عايز اوضحه و بعدين يا كيتي كويس انك لسه فاكره التاج دا انا اصلا نسيت يلا ما علينا..سلام

غمض عينيك said...

زي مانتي قولتي كده اوقات كتير الموضوع بيخرج بره حدود العقل وغصب عنك بترطبتي بالاشياء والاشخاص وان كنت متفق معاكي ان الوسطيه حلوة في كل حاجة
لكن تقولي ايه في اللي مابيحس قد ايه هو مرتبط بشىء ما الا لما يفقده؟؟؟1

تحياتي
محمد سمير

حبيبة الرحمن said...

غمض عنيك

فعلا بلاحظ النقطه دى يامحمد ليه اى حد مش بيحس بقيمة اى شئ معاه الا لما يفقده ؟؟؟؟

بجد سؤال محيرنى اوى

بس ممكن يكون علشان احساسنا بالاشياء بقى ضعيف بقينا عمليين زياده اوى


لكن لو احساسنا عالى هنحس بكل حاجه حوالينا هنعرف كل شئ حوالينا ايه قيمته وكل حاجه نديها حقها ونقدرها صح


شكرا جزيلا لانك فعلا دايما بمشاركتك تشير لنقط مهمه للمناقشه وحاجات مفيده

يارب دايما كده تنورنى وتشارك باضافات جيده

تحياتى الشديده لمحمد سمير :)